پیش بارگذار اجومال

وبلاگ

هنگامی که فرزندان اضطراب دارند:20 راهکار برخورد والدین برای حمایت روانی فرزندان

مقالات آموزشی

هنگامی که فرزندان اضطراب دارند:20 راهکار برخورد والدین برای حمایت روانی فرزندان

نحوه برخورد والدین با اضطراب دانش‌ |پانسیون مطالعاتی و مشاروه تحصیلی لاپلاس
نحوه برخورد والدین با اضطراب دانش‌ | پانسیون مطالعاتی و مشاروه تحصیلی لاپلاس

نحوه برخورد والدین با اضطراب دانش‌آموزان

فهرست عناوین مقاله

اضطراب دانش‌آموزان مربوط به ارتباط‌های او در خانه، خارج از خانه و برخورد با موضوعات اجتماعی می‌باشد. موضوعات اجتماعی و تحصیلی می‌توانند از نظر روحی و روانی دانش‌آموز را دچار مشکل کنند و باعث اضطراب او شوند. اضطراب رایج‌ترین نگرانی است که ممکن است مشکلات روانی برای دانش‌آموزان به وجود آورد و برخی از رفتارهای والدین نیز نقش بسیار مهمی در بروز این اضطراب ها دارند.

اهمیت اضطراب در دانش آموزان

اهمیت نقش والدین در مدیریت اضطراب چقدر است؟ در حال حاضر با کم شدن تعداد بچه‌ها، توجه پدر و مادر به فرزندانشان بیشتر شده ‌است. توقعات زیاد پدر و مادرها برای به دست آوردن نمره بالا در امتحانات و مقایسه کردن آن‌ها با دیگران باعث ایجاد اضطراب و استرس در بچه‌ها می‌شود.نحوه برخورد والدین با اضطراب دانش‌آموزان چنانچه والدین بتوانند مواردی که در ادامه ذکر می‌شوند را رعایت کنند تاثیر زیادی در کم شدن اضطراب دانش‌آموزان خواهند داشت.

  • نداشتن مشاجره در محیط خانواده و کاهش تنش‌های عاطفی
  • کم کردن رفت و آمد و مهمانی‌ها در روزهای امتحان
  • فراهم کردن محیطی بدون سر و صدا و آرام برای دانش‌آموزان
  • توجه به خواب و استراحت کافی دانش‌آموز
  • برآورده کردن نیازهای عاطفی دانش‌آموز
  • محدود کردن وظایف خانگی دانش‌آموز
  • کم کردن ساعت تماشای تلویزیون
  • جلوگیری از به وجود آمدن ترس و دلهره در کودک
  • نداشتن توقع بیش از اندازه از دانش‌آموز
  • سرزنش نکردن دانش‌‌آموز در صورت عدم موفقیت او
  • حبس نکردن دانش‌آموز در اتاق برای مطالعه بیشتر
  • مقایسه نکردن دانش‌آموز با دیگران

اهمیت اضطراب در دانش آموزان | لاپلاس پانسیون مطالعاتی و مشاوره تحصیلی در اصفهان

بیشتر بخوانید: راهکارهای عملی برای کاهش استرس کنکور

 

عوامل موجب اضطراب دانش‌آموزان می‌شوند کدام‌ اند؟

عوامل محیطی

نحوه برخورد والدین با اضطراب دانش‌آموزان در اتفاق هایی که به طور ناگهانی رخ می‌دهند، می‌توانند باعث اضطراب شوند مانند زلزله، سیل، بیماری و مرگ یکی از اعضای خانواده یا نزدیکان

فشارهای تحصیلی

نحوه برخورد والدین با اضطراب دانش‌آموزان درتوقع زیاد داشتن از دانش‌آموز برای به دست آوردن نمرات عالی و کمال گرایی والدین، ترس از امتحان، برخورد نادرست معلم مانند تحقیر و سرزنش کردن دانش‌آموز از جمله عواملی هستند که باعث اضطراب می‌شوند.

مشکلات اجتماعی

نحوه برخورد والدین با اضطراب دانش‌آموزان در فقر، اعتیاد والدین، ترس از قضاوت دیگران، نداشتن اعتماد به نفس ازجمله عوامل اجتماعی هستند که باعث اضطراب می‌شوند.

عوامل خانوادگی

نحوه برخورد والدین با اضطراب دانش‌آموزان در مشاجره بین والدین، اضطراب والدین، جدایی والدین، بیماری و مرگ یکی از اعضای خانواده از عوامل خانوادگی بروز اضطراب هستند.

بیشتر بخوانید:۱۳ راهکارهای موثر برای رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه

چگونگی شناخت اضطراب در دانش آموزان | لاپلاس پانسیون مطالعاتی و مشاوره تحصیلی در اصفهان
چگونگی شناخت اضطراب در دانش آموزان | لاپلاس پانسیون مطالعاتی و مشاوره تحصیلی در اصفهان

چگونگی شناخت اضطراب در دانش‌آموزان

نحوه برخورد والدین با اضطراب دانش‌آموزان در اضطراب در دانش‌آموزان به شکل‌های مختلف بروز پیدا می‌کند. البته عوامل مختلفی در بروز این اضطراب موثر هستند. شناخت عوامل و نشانه‌های اضطراب روند درمان را آسان‌تر می‌کند. همچنین شناخت عللی که باعث به وجود آمدن اضطراب می‌شود، کمک می‌کند که شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که اضطراب دانش‌آموزان کاهش پیدا کند.

علائم و نشانه‌های اضطراب

  • منزوی بودن در روابط اجتماعی
  • عکس‌العمل‌های ناگهانی
  • اختلال در خواب
  • نداشتن انگیزه
  • اختلال در تمرکز
  • مشکلات جسمی مانند معده درد و سر درد

تاثیرات اضطراب بر عملکرد تحصیلی و روانی دانش‌آموزان

اضطراب تمرکز و توجه را در دانش‌آموزان کاهش می‌دهد و در یادگیری دانش‌آموزان تاثیر منفی خواهد داشت. به علاوه نداشتن تمرکز باعث خود کم بینی و نداشتن اعتماد به نفس می‌شود. در نتیجه اضطراب باعث می‌شود که دانش‌آموز در امتحانات شکست بخورند و نتیجه خوبی به دست نیاورد و باعث افت تحصیلی دانش‌آموز ‌شود.

نحوه تعامل والدین با دانش‌آموزان مبتلا به اضطراب چگونه باید باشد؟

نحوه برخورد والدین با اضطراب دانش‌آموزان در بسیاری از عواملی که باعث اضطراب در دانش‌آموزان می‌شود به دلیل رفتارهای والدین می‌باشد. توقع بیش از اندازه از دانش‌آموز، کمال گرایی، سرزنش و مشاجرات خانوادگی باعث اضطراب دانش‌آموزان می‌شوند. والدین می‌توانند با اصلاح رفتار خود و با ایجاد محیطی آرام، اضطراب دانش‌آموزان را کاهش دهند.

ایجاد ارتباط با فرزند

داشتن رابطه عاطفی با فرزند اعتماد به نفس او را افزایش می‌دهد. همچنین والدین با تعریف کردن و تشویق دانش‌آموز می‌توانند عزت نفس او را افزایش دهند. این موضوع حس شایسته بودن را در دانش‌آموز به وجود می‌آورد و اضطراب او را کاهش می‌دهد.

گوش دادن به دانش‌آموز

والدین باید زمانی را برای گوش دادن به دانش‌آموز صرف کنند. حتی اگر مشغله کاری آن‌ها زیاد باشد همچنان باید به نظرات آن‌ها اهمیت بدهند. گوش دادن به دانش‌آموز، باعث ایجاد حس شایستگی در دانش‌آموز می‌شود.

تشویق به بیان احساسات

تشویق دانش‌آموز به بیان احساسات باعث کاهش پرخاشگری و عصبانیت او می‌شود. دانش‌آموزی که می‌تواند عصبانی بودن خود را بیان کند کم‌تر رفتارهای پرخاشگرانه از خود نشان می‌دهد و اضطراب او را کاهش می‌دهد.

تقویت اعتماد به نفس

آموزش مهارت‌های جدید به دانش‌‌آموز، سرزنش نکردن، گوش دادن به صحبت‌های دانش‌اموز، اهمیت دادن به نظرات او همگی باعث افزایش اعتماد به نفس دانش‌آموز می‌شوند.

توانمندسازی دانش‌آموزان برای مدیریت اضطراب

حفظ آرامش، منطقی فکر کردن و پرهیز از افکار منفی، تنفس عمیق، صحبت کردن در مورد نگرانی‌ها و مشکلات، آب کافی نوشیدن، ورزش کردن همه از عواملی هستند که باعث کنترل اضطراب از سوی دانش‌آموز می‌شوند. همچنین اگر دانش‌آموز قبل از قرار گرفتن در شرایط استرس زا، خود را در شرایطی مانند آن قرار دهد در کاهش اضطراب او موثر است.

راه های مدیریت اضطراب در خانواده |لاپلاس پانسیون مطالعاتی و مشاوره تحصیلی در اصفهان
راه های مدیریت اضطراب در خانواده |لاپلاس پانسیون مطالعاتی و مشاوره تحصیلی در اصفهان

راه‌های مدیریت اضطراب در خانواده چیست؟

مدیریت اضطراب اعضای خانواده در ایجاد آرامش فضای خانه بسیار موثر است. کنترل نکردن اضطراب، آن را به اضطراب مزمن تبدیل می‌کند که سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند. به علاوه باعث افزایش فشار خون و قند خون می‌شود.

آموزش مهارت‌های مدیریت استرس و اضطراب

مهارت‌هایی که باعث کنترل اضطراب می‌شوند شامل شناخت علت و نشانه‌های اضطراب، کنترل اضطراب با استفاده از روش‌های درست و سالم، ورزش کردن، داشتن خواب کافی و خوردن غذای سالم، مدیریت زمان، دور کردن افکار منفی از خود و تقویت افکار مثبت، تکنیک‌های یوگا و مدیتیشن و … می‌باشند.

ارائه حمایت روانی برای والدین و دانش‌آموزان

حمایت روانی باعث می‌شود که افراد شناخت بیشتری نسبت به محیط اطرافشان پیدا کنند و روش‌های بهتری برای حل مشکلاتشان داشته باشند. در نتیجه اضطراب آن‌ها کاهش می یابد. حمایت روانی موجب می‌شود که فرد از خود احساس رضایت داشته باشد و بهتر بتواند از موقعیت‌های زندگی‌اش استفاده کند.

مشارکت در مشاوره روان‌شناختی

در جریان مشاوره روان‌شناختی، فرد شناخت بیشتری از احساسات خود پیدا می‌کند و از راه‌های منطقی برای تامین نیازها و حل مشکلات خود استفاده می‌کند. مشارکت در مشاوره روان‌شناختی اعتماد به نفس را در افراد افزایش می‌دهد و توانایی او را در مبارزه با مشکلات بهبود می‌دهد.

اثر بخشی راه‌های مدیریت اضطراب در دانش‌آموزان

راه‌های مدیریت اضطراب در دانش‌آموزان عملکرد روحی و روانی را بهبود می‌دهد. این روش‌ها باعث می‌شوند که فرد احساس بهتری نسبت به خود داشته باشد و بتواند فشارهای روانی خود را مدیریت کند. در نتیجه عملکرد بهتری در همه ابعاد زندگی پیدا می‌کند.

  1. افزایش کیفیت عملکرد تحصیلی

مدیریت اضطراب سبب می‌شود که دانش‌آموز اعتماد به نفس و تمرکز بیشتری داشته باشد. در نتیجه روند یادگیری دانش‌آموز بهبود پیدا می‌کند در امتحانات نمرات بهتری را به دست می‌آورد.

  1. بهبود روانی و اجتماعی دانش‌آموزان

کنترل اضطراب، مشکلات و اختلالات روانی و اجتماعی دانش‌آموز را تا حد زیادی برطرف می‌کند. کاهش اضطراب باعث می‌شود که فرد احساس بهتری نسبت به خود پیدا کند. همچنین با افزایش اعتماد به نفس دانش‌آموز موجب می‌شود که در برقرار کردن رابطه با دیگران موفقیت بیشتری به دست آورد و توانایی بیشتری برای حل مشکلات خود پیدا کند.

  1. کاهش تاثیرات منفی اضطراب بر سلامت عمومی

اضطراب ممکن است سلامت عمومی بدن از جمله سلامت قلب و دستگاه گوارش و دیگر اعضای بدن را مختل کند. بنابراین با کاهش اضطراب سلامت عمومی بدن افزایش پیدا می‌کند و افزایش سلامت عمومی موجب می‌شود که فرد فعالیت‌های روزانه خود را با کیفیت بیشتری انجام دهد.

جمع بندی

والدین نقش زیادی در پیشگیری و کاهش اضطراب دانش‌آموزان دارند. داشتن توقع بیش از اندازه و خارج از توان دانش‌آموز، تحقیر کردن، سرزنش و کمال‌گرایی والدین سبب بروز اضطراب در دانش‌آموزان می‌شود. به همین علت والدین با اصلاح رفتارهای خود، ایجاد رابطه قوی عاطفی با دانش‌آموز، گوش دادن به او و تقویت اعتماد به نفس دانش‌آموز می‌توانند نقش بسیار موثری در پیشگیری و کاهش اضطراب در دانش‌آموز داشته باشند.

سوالات متداول

عواملی که موجب اضطراب در دانش‌آموز می‌شوند، کدامند؟

حوادث ناگهانی مانند زلزله، مرگ اعضای خانواده و نزدیکان، عدم اعتماد به نفس، جدایی والدین، مشاجرات خانوادگی، ارث، ژنتیک و… فاکتورهایی هستند که موجب اضطراب در دانش‌آموزان می‌شوند.

تاثیر اضطراب بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان چیست؟

اضطراب موجب مشوش شدن افکار و عدم تمرکز دانش‌آموز می‌شود. در نتیجه یادگیری او را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود نمرات ضعیفی در امتحانات به دست آورد.

روش‌های مدیریت اضطراب کدامند؟

ورزش کردن، داشتن خواب کافی، مصرف نکردن غذاهای محرک، مدیریت زمان، پرهیز از افکار منفی و داشتن افکار مثبت از جمله روش‌های مدیریت اضطراب هستند.

خدمات لاپلاس را بیشتر بشناسید

شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به مشاوره تحصیلی و پانسیون مطالعاتی و پانسیون مطالعاتی در اصفهان و مشاوره انتخاب رشته و مشاوره کنکور با مشاوران ما در لاپلاس در تماس باشید.​

نظر (15)

  1. سید محمدامین میرطاووسی

    اگه خونواده ها احساسات و اضطراب خودشون رو بشناسن یا حتی مشکلاتی که دارن رو درمان کنن به بچه ها توی قسمت های مختلف زندگیشون فشار روانی وارد نمیکنن

  2. متین

    حمایت روانی از فرزندان یک مسیر طولانی و مهم است. با گوش دادن فعال، احترام به احساساتشان و ایجاد ارتباط محکم، فضایی امن برای رشد ذهنی و عاطفی آن‌ها فراهم می‌شود. تشویق به خلاقیت و پذیرش اختلافات، همراه با حفظ مرزهای سالم، اساس پشتیبانی روانی فرزندان را می‌سازد.

  3. متین محمدی

    حمایت روانی از فرزندان یک مسیر طولانی و مهم است. با گوش دادن فعال، احترام به احساساتشان و ایجاد ارتباط محکم، فضایی امن برای رشد ذهنی و عاطفی آن‌ها فراهم می‌شود. تشویق به خلاقیت و پذیرش اختلافات، همراه با حفظ مرزهای سالم، اساس پشتیبانی روانی فرزندان را می‌سازد.

  4. متین

    میشه چند کتاب در رابطه با نحوه برخورد والدین معرفی کنید

    1. PEYMAN

      کتاب تربیت کودک با تمرکز بر والدین؛ تربیت بدون فریاد
      اصولی‌ترین کتاب تربیت کودک؛ چگونه با کودکم رفتار کنم

  5. محمد

    خیلی وقتا خانواده به دانش آموزی که خودش خیلی استرس داره فشار روانی ده برابر وارد میکنن

  6. حسین رمضانی

    تراپیست خوب تو اصفهان کجا میتونم پیدا کنم این مامان و بابام رو ببرم

    1. PEYMAN

      لطفاً با داخلی گروه آموزش لاپلاس تماس بگیرید

  7. محسن میرزایی

    ممنون از مقاله خوبتون متاسفانه تو زمان کنکور والدینکه بار بزرگی بر دوش دارن برای حمایت روانی کاملا برعکس بیشتر ضرر میزنن بعدشم که فرزندشون موفق نمیشه همه چیز رو میبینن جز عملکرد بر خودشون

  8. علی

    توی اصفهان روانکاو خوب معرفی میکنید از طرف مجموعتون؟

    1. PEYMAN

      لطفاً با داخلی گروه آموزش لاپلاس تماس بگیرید

  9. صادقی

    با والدین کنترل گر چطوری باید برخورد کرد؟

    1. PEYMAN

      با سلام
      جستجوی کمک از طریق درمان
      با مادر خود ارتباط برقرار کنید
      مرزها را تعیین کنید.
      به متخصص مراجعه کنید.مکانیزم های مقابله ای را توسعه دهید.

  10. mat

    سلام در مجموعتون مشاوره روانشناختی هم میدید؟

    1. PEYMAN

      سلام بله با تلفن داخلی تماس بگیرید

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *