پیش بارگذار اجومال

وبلاگ

برای کنکور 1403چگونه درس بخوانیم ۷ راز موفقیت در کنکور

مقالات آموزشی

برای کنکور 1403چگونه درس بخوانیم ۷ راز موفقیت در کنکور

برای-کنکور-چگونه-درس-بخونیم

یکی از مهم ترین دوران برای هر فردی، دوران تحصیل او و زمان شرکت کردن در کنکور سراسری است. چرا که در این دوران تحصیل و مطالعه صحیح می تواند تعیین کننده وضعیت آینده تحصیلی او باشد. به همین دلیل بسیاری از دانش آموزان در این دوران روش های مختلفی را برای مطالعه امتحان می کنند

تا نتیجه آن ها در کنکور رضایت بخش باشد. بنابراین می توان گفت که علاوه بر انجام روش های مختلف مطالعه، رازهای مختلفی نیز وجود دارد که رعایت این روش ها و همچنین پایبند بودن به آن ها در موفقیت در کنکور موثر خواهد بود. به همین منظور در ادامه این مقاله از گروه آموزشی از لاپلاس و پانسیون مطالعاتی در اصفهان  به بررسی کامل تر روش ها و رازهای موفقیت در کنکور می پردازیم.

موفقیت در کنکور در زمان کم امکان پذیر است؟

یکی از متداول ترین سوالاتی که قبل از کنکور توسط دانش آموزان و متقاضیان کنکور سراسری مطرح می شود، این است که آیا موفقیت در کنکور در زمان امکان پذیر است؟ در پاسخ می توان گفت که همه چیز به سطح تلاش و تمرکز شما روی دروس بستگی دارد. بدین صورت که کافی است هر زمان که برای مطالعه دروس وقت می گذارید، تمام تمرکزتان را روی همان درس قرار دهید و از انجام هر کاری که باعث

حواس پرتی می شود، جلوگیری کنید. همچنین با توجه به این که برای مطالعه دروس در مدت زمان کم، سخت تر است؛ به سراغ درس هایی بروید که ضریب بالاتری در کنکور دارند و به دست آوردن درصد بالاتر در آن ها اهمیت بیشتری دارد. بنابراین می توان گفت که معجزه در کنکور زمان کم هم امکان پذیر است.

جدول برنامه ریزی درسی درست چگونه است؟

یکی از بهترین روش هایی که برای موفقیت در کنکور پیشنهاد می شود، برنامه ریزی کردن است. با داشتن برنامه منظم و اصولی و بر اساس تعداد و حجم دروس، موفقیت بیشتری برای قبول شدن در کنکور خواهید داشت. علاوه بر این، داشتن جدول برنامه ریزی درسی کمک می کند تا بدانید که چه ساعتی،

باید چه میزان از چه درسی را مطالعه کنید؟ همچنین با تنظیم و تدوین جدول برنامه ریزی درسی می توانید به بهترین نحو از اهداف پیش رو خود مطلع شده و برای پیشرفت و رسیدن به آن ها تلاش کنید. برنامه ریزی درس برای درس خواندن در کنکور بدین صورت است که باید هر جمعه جدول برنامه ریزی هفته بعد را آماده کرده و به آن پایبند باشید.

درس خواندن در مدرسه با درس خواندن برای کنکور چه تفاوتی دارد؟

 

یکی از مهم ترین تفاوت هایی که بین درس خواندن برای کنکور و درس خواندن در مدرسه وجود دارد، اهداف بین این دو مورد و همچنین نحوه مطالعه کردن است.

چرا که هدف از مطالعه و درس خواندن برای مدرسه بدین صورت است که در یک روز یا یک هفته مشخص صرفا تمرکز خود را روی همان درس قرار می دهید و هدف کسب قبولی یا به دست آوردن نمره مناسب در همان درس است. بدین صورت که برای قبول شدن در امتحانات کلیه اطلاعات و دانشی که دارید را می توانید به صورت تئوری و توضیحی ارائه کنید. در صورتی که برای قبول شدن در کنکور باید به صورت اصولی تر تست بزنید و حتی با تکنیک های تست زدن هم آشنا باشید.

برای کنکور تشریحی بخوانیم؟ یا تستی یا روش دیگر؟ کدام یک بهتر است؟

یکی از مهم ترین موارد دیگری که برای درس خواندن و برنامه ریزی برای قبولی در کنکور باید مد نظر داشته باشید، آشنا بودن با تکنیک های تست زنی است. در واقع در پاسخ به سوال آیا برای کنکور تشریحی بخوانیم یا تستی؟ باید گفت که اگر فرصت کافی برای مطالعه دارید یا از سال های قبل و در  دوران دبیرستان برای مطالعه شروع کرده اید، می توانید به صورت تشریحی کلیه مفاهیم را مطالعه کرده و آن ها را تکرار و تمرین کنید. اما در صورتی که فرصت کافی برای مطالعه به صورت تشریحی ندارید، یکی از بهترین روش ها مطالعه تستی و تمرکز روی یادگیری مهارت های تست زنی است.

با این وجود پس از مطالعه به صورت تشریحی هم باید با مهارت های تست زنی آشنا باشید و زمان زیادی را صرف یادگیری این مهارت کنید.

بیشتر بخوانید: اختلال یادگیری چیست + ۴ نوع از اختلالات یادگیری کدام اند؟

افراد-برتر-کنکور-چگونه-درس-میخوانند؟

افراد برتر کنکور چگونه درس می خوانند؟

به طور کلی بر اساس مهارت یا دانشی که دانش آموزان در سال های تحصیلی دارند، روش های مختلفی برای مطالعه کردن و درس خوانندن را انتخاب می کنند. با این وجود به طور کلی طبق بررسی های انجام شده یکی از بهترین اصول و روش های درس خواندن افراد برتر کنکور، بودجه بندی کردن است.

بدین صورت که بر اساس اهمیت و میزان ضریب دروس اولویت بندی و برنامه ریزی کرده و سپس برای مطالعه زمان می گذارند. بنابراین می توان گفت نمی توان یک نوع برنامه ریزی را برای همه دانش آموزان و افراد کنکوری پیشنهاد کرد. در واقع یکی از بهترین روش ها برای مطالعه و درس خواندن به سبک افراد رتبه برتر، اولویت بندی کردن و تنظیم جدول برنامه ریزی از شب قبل و سپس اجرای همان روش مطالعه در روز بعد است. در طی روز و بر اساس برنامه تدوین شده خود را موظف کنید که به برنامه پایبند باشید و تا آخر شب یا همان زمان تعیین شده برنامه درسی و مطالعه را به اتمام برسانید.

آزمون گرفتن به شیوه افراد رتبه اول از خود به شکل است؟

یکی دیگر از مراحل مطالعه کردن و تست زدن، آزمون گرفتن از خود است. برای آزمون گرفتن نیز یکی از بهترین روش ها این است که ابتدا یک درس و کلیه مباحث با میزان اهمیت های بیشتر را مطالعه کنید. پس از تمام شدن همان کتاب یا درس از خود آزمون بگیرید و تست بزنید. با این کار متوجه می شوید که در چه مباحثی ضعف دارید؟ سپس در صورت لزوم مجددا همان درس یا یک مبحث خاص آن را مطالعه کنید.

سبک کتاب خواندن به روش کنکوری چگونه است؟

برای قبولی در کنکور هدف یادگیری کلیه دروس یا کتاب هایی است که در سال دوم، سوم و چهارم دبیرستان آموزش داده شده است. بنابراین برای مطالعه این دروس و برای قبولی در کنکور، برنامه ریزی کردن و صرف زمان روی مطالعه چند درس در طی یک روز است. بدین صورت که چند ساعت زمان را روی یک درس مشخص صرف کرده و سعی کنید طبق برنامه ریزی های انجام شده و جدول برنامه ریزی، مطالعه یک سر فصل مشخص را به پایان برسانید. سپس از همان سر فصل از خودتان آزمون بگیرید و پس از آن سراغ درس دیگر با سر فصل های مورد نظرتان بروید.

مزیت و معایب انواع روش های مختلف درس خواندن برای کنکور

همان طور که در پاراگراف های بالاتر هم ذکر شد، بر هر دانش آموز یا هر فرد پشت کنکوری، روش های مختلف و منحصر به فرد برای همان فرد پیشنهاد می شود. بنابراین برای همه افراد نمی توان یک روش را پیشنهاد کرد. به طور کلی روش های مختلف درس خواندن شامل مطالعه گروهی، مطالعه انگیزشی، مطالعه تستی، مطالعه گزینشی و … وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاصی دارند. بدین صورت که ممکن است یک روش مطالعه برای فردی مناسب و جوابگو باشد؛ اما به دانش آموز دیگری پیشنهاد نشود.

بیشتر بخوانید: تکنیک یادآوری فعال در زمان کنکور چیست + ۴ مزیت یادگیری فعال کدام اند؟

7-راز-موفقیت-در-کنکور 1403

بیشتر بخوانید: راز شاگرد اولی ها! چگونه ممتاز کلاس و شاگرد اول شویم؟

7  راز موفقیت در کنکور کدام است؟

علاوه بر موارد و نکات ذکر شده برای قبول شدن در کنکور سراسری، نکات و رازهای موفقیت دیگری برای موفقیت در کنکور وجود دارد که آشنایی و دقت روی این موارد نیز خالی از لطف نیست. 7 راز موفقیت در کنکور شامل موارد زیر است:

  • باور به توانایی و تلاش های خود
  • داشتن علاقه و انگیزه کافی
  • یادگیری صحیح و مفهومی دروس
  • داشتن برنامه ریزی اصولی و متناسب با حجم دروس
  • آشنایی با تکنیک و روش های مناسب تست زنی
  • تعیین هدف و چشم انداز مناسب و صحیح
  • تمرین و تکرار داشتن

چه سبک کتاب هایی بهترین بهره وری را برای کنکور دارند؟

همان طور که می دانید یکی از مهم ترین اقدامات برای موفقیت در کنکور، یادگیری عمیق و تمرین و تکرار داشتن است. با این وجود یکی از مهم ترین روش های موثر برای بهره وری، مطالعه کتاب هایی با سبک مناسب و صحیح است. علاوه بر نیاز به مطالعه کتاب های تشریحی و متناسب با دروس، و کتاب های اصولی برای یادگیری، مطالعه کتاب های انگیزشی برای قبولی و موفقیت کنکور هم پیشنهاد می شود.

آیا کلاس کنکور یا رفتن به پانسیون مطالعاتی به کنکور کمک می کند؟

با توجه به این که در کلاس های کنکور و پانسیون های مطالعاتی تاثیر زیادی در افزایش تمرکز و حس رقابت دانش آموزان و افراد متقاضی برای شرکت در کنکور دارد، می توان گفت که رفتن به کلاس و حضور در پانسیون مطالعاتی می توان به نتیجه کنکور هم کمک می کند. اما به طور کلی همه چیز به  فضا و کیفیت پانسیون، و همچنین دقت و تمرکز افراد زمان مطالعه کردن و تست زدن بستگی دارد. بنابراین با انتخاب پانسیون مناسب و رفتن به کلاس های کنکور معتبر می توانید شاهد بهبود رتبه و نتیجه خود در کنکور سراسری باشید.

درصد تاثیر گذاری معدل بر روی کنکور چقدر است؟

میزان تاثیر گذاری معدل روی رتبه کنکور ، در رشته های مختلف و همچنین بر اساس قوانین کشور و سازمان سنجش در سال های مختلف متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی می توان گفت که اگر یک داوطلب سابقه تحصیلی مناسبی نداشته باشد، معدل او روی نتیجه کنکور بی تاثیر است. اما طبق بیانیه های منتشر شده در سال 1402 می توان گفت که این میزان تا 40 درصد است. بدین صورت که نتیجه نهایی کنکور بر اساس سوابق تحصیلی دانش آموزان 40 درصد موثر است و 60 درصد باقی مانده به عملکرد داوطلب در کنکور سراسری بستگی دارد.

چند ساعت در روز برای رتبه یک کنکور درس بخوانیم؟

مدت زمان لازم برای مطالعه و درس خواندن برای کنکور برای دانش آموزان با توجه به شرایط هوشی، تعداد دروسی که روی آن متمرکز شده و همچنین رشته انتخابی، یا نوع رشته انتخابی و همچنین بودجه بندی متفاوت خواهد بود. بنابراین کافی است اولویت بندی کرده و سپس در جدول برنامه ریزی مشخص کنید که چند ساعت برای مطالعه در روز نیاز دارید؟ این زمان در برخی از روزها ممکن است متغیر و متفاوت هم باشد.

جمع بندی

یکی از مهم ترین دوران های تحصیلی برای همه دانش آموزان و افراد متقاضی برای ادامه تحصیل، زمان شرکت در کنکور سراسری است. به همین دلیل در این مقاله به بررسی رازها و روش های مهم برای قبول شدن در آزمون سراسری پرداختیم. با مطالعه این مقاله می توانید از طریق آشنایی با نکات و روش های مختلف مطالعه، به نتیجه دلخواه و مورد نظرتان برسید.

سوالات متداول

  • بهترین روش های مطالعه برای کنکور چیست؟

بهترین روش های مطالعه برای کنکور ترجیحا مطالعه تشریحی و تست زنی به صورت اصولی است.

  • تاثیر سابقه تحصیلی در نتیجه کنکور چقدر است؟

در صورتی که سابقه تحصیلی داوطلب خوب باشد، تا میزان 40 درصد در نتیجه کنکور موثر خواهد بود.

  • تست زنی بهتر است یا مطالعه تشریحی؟

برای داوطلبانی که فرصت کافی برای مطالعه ندارند، تست زنی بهترین روش است. اما اگر زمان کافی دارید، مطالعه تشریحی روش مناسبی برای یادگیری عمیق است.​

کال تو اکشن لاپلاس

خدمات لاپلاس را بیشتر بشناسید

شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به مشاوره تحصیلی و پانسیون مطالعاتی و پانسیون مطالعاتی در اصفهان و مشاوره انتخاب رشته و مشاوره کنکور با مشاوران ما در لاپلاس در تماس باشید.​​

نظر (2)

  1. توانا

    سلام
    بهترین روش های مطالعه برای کنکور چیست؟

    1. PEYMAN

      بهترین روش‌های مطالعه برای کنکور ممکن است بر اساس سبک یادگیری و شرایط شخصی شما متفاوت باشد، اما چندین راهکار موثر برای همه وجود دارد:

      برنامه‌ریزی: برنامه‌ریزی مطالعه مهم است. زمانی را برای هر درس و مبحث مشخص کنید و سعی کنید به آن پایبند باشید.
      تلخیص: یادداشت برداری از مباحث و ایجاد تلخیص‌های مختصر و مفید برای مرور کنکور مفید است.
      تکرار متناوب: مطالعه را به صورت متناوب و مکرر انجام دهید تا اطلاعات برای مدت طولانی در حافظه ذخیره شود.
      حل تست: حل سوالات تستی و تمرین سوالات گذشته کنکورها برای آشنایی با الگوی سوالات و افزایش سرعت و دقت شما مفید است.
      تفسیر مفاهیم: سعی کنید مفاهیم را به جای حفظ کردن آنها فهمیده و تفسیر کنید، این روش باعث می‌شود موضوعات بهتر در ذهن شما جا بیفتند.
      استفاده از منابع مناسب: از کتاب‌ها، جزوه‌ها و منابع آموزشی معتبر استفاد کرد

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *