پیش بارگذار اجومال

وبلاگ

تکنیک یادآوری فعال در زمان کنکور چیست + 4 مزیت یادگیری فعال کدام اند؟

مقالات آموزشی

تکنیک یادآوری فعال در زمان کنکور چیست + 4 مزیت یادگیری فعال کدام اند؟

تکنیک یادآوری فعال در زمان کنکور| پانسیون مطالعاتی لاپلاس در اصفهان
تکنیک یادآوری فعال در زمان کنکور| پانسیون مطالعاتی لاپلاس در اصفهان

تکنیک یادآوری فعال در زمان کنکور چیست؟

تکنیک یادآوری فعال به عنوان یکی از بهترین تکنیک‌های یادگیری محسوب می ‌شود. تکنیک بدین صورت است که شما باید کتاب مورد نظر خود را مطالعه کنید و یا این که ویدئو آموزشی مربوطه را تماشا نمایید. سپس باید در یک فاصله زمانی کوتاه از آن فعالیت دست کشیده و مرور ایده‌های اصلی را در اولویت قرار دهید.

اگر از تکنیک یادآوری فعال استفاده کنید این روش سبب تداوم آموزش شما می‌ شود‌. برای مطالعه کتاب‌هایی همچون زیست و ادبیات که متنی هستند از هایلایت کردن بخش‌های گوناگون متن به خودداری فرمایید، زیرا علاوه بر حواس پرتی موجب می ‌شود که شما با مشاهده حجم زیاد مطالب دچار استرس شوید. پیشنهاد ما هایلایت کردن کلید واژه‌ها است. البته توجه فرمایید که نباید یکباره این تکنیک مورد استفاده قرار بگیرد. در واقع هر چه مدت زمان یادگیری درست توسط شما طولانی‌تر باشد، مغز شما نیز دیرتر مطالب را فراموش خواهد کرد.

با توجه به این که تکنیک یادآوری فعال امروزه بین دانش‌آموزان رواج زیادی دارد، قصد داریم در این مقاله از لاپلاس پیرامون این موضوع توضیحاتی را شرح دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون این مطلب تا پایان این مقاله  پانسیون مطالعاتی لاپلاس  را همراهی کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه در عید برای کنکور درس بخوانیم؟ صفر تا ۱۰۰

یادگیری فعال چیست | پانسیون مطالعاتی لاپلاس در اصفهان
یادگیری فعال چیست | پانسیون مطالعاتی لاپلاس در اصفهان

یادگیری فعال چیست؟

به طور کلی یادگیری فعال اشکال مختلفی دارد که در رشته‌های گوناگون، متفاوت است. در یادگیری فعال دانش‌آموزان وارد فعالیت‌های کوچک و بزرگ شده و تمرکز خود را روی حل مسئله نوشتن و یا صحبت کردن می ‌گذارند.

به یادگیری فعال یادگیری فعالیت محور نیز اطلاق می ‌شود. در واقع این نوع یادگیری شامل طیف گسترده‌ای از روش‌ها به منظور تدریس است که در کلاس یک دانش‌آموز، تحت عنوان شرکت کننده فعال به منظور یادگیری با معلم خود وارد بحث ‌و گفتگو می ‌شود.

در این روش تعدادی از دانش‌آموزان در یک کلاس با هم کار خواهند کرد. البته این استراتژی شامل کار فردی و یا تامل نیز خواهد شد. روش یادگیری فعال برای فعالیت‌های کوتاه همچون حل مسئله و فعالیت‌های طولانی مانند مطالعات موردی متفاوت است.

تکنیک های یادگیری فعال چیست؟

به عنوان برخی از مهمترین تکنیک‌های یادگیری فعال می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

فعال کردن آموزش ‌قبلی

بسیاری از افراد تصور می ‌کنند که یادگیری بدین صورت است که بعد از آموختن می ‌توانند اطلاعات خود را آزمایش نمایند.

یادآوری فعال در حقیقت به بازیابی اطلاعات به وسیله حافظه اطلاق می ‌شود. این بازیابی اطلاعات نه تنها سبب افزایش توانایی شما برای تقویت داده‌ها خواهد شد، بلکه سبب بهبود روابط میان مغز و آن مفاهیم نیز می ‌شود.

اولین تکنیک در یادگیری فعالان است که شما قبل از آموزش مباحث جدید خود را آزمایش کنید تا سطح اطلاعات شما از آموزش‌های قبلی مشخص شود. در واقع شما قبل از شروع کلاس جدید باید درس‌های قبلی خود را مرور کنید‌. با این روش دانش قبلی شما فعال خواهد شد و می ‌توانید خود را برای یادگیری مباحث جدید آماده نمایید.

افزایش رشد خودتان

زمانی که محتواهایی که قصد یادگیری آن‌ها را دارید به شما ربط داشته باشد، سطح یادگیری شما نیز افزایش می ‌یابد‌. قبل از شروع یادگیری مطالب جدید این سوال را از خود بپرسید که با آموخته‌های خود چه کاری می ‌توانم انجام بدهم. همچنین این سوال را از خود بپرسید که چه سوالاتی در مورد مطالب دارم. اگر چه این سوالات چند دقیقه بیشتر وقت شما را نخواهد گرفت، اما در جهت رشد شما بسیار موثر هستند.

غافلگیری برای یادآوری فعال

تکنیک دیگر در یادگیری فعال آن است که پیش از باز کردن کتاب سطح اطلاعات خود را آزمایش نمایید.

برخی افراد تصور می کنند که اگر بتوانند پاسخ درست بدهند علاوه بر این که اعتماد به نفس آنان افزایش می ‌یابد آن پاسخ نیز در ذهنشان حک می‌ شود. این باوری کاملاً اشتباه است. اگر پاسخ شما اشتباه باشد، با خواندن پاسخ درست آن جواب بیشتر در ذهن شما می ‌ماند.

در واقع اگر شما بازخورد درستی را دریافت نکنید توجه شما به آن مسئله بیشتر می‌ شود. شما سعی می ‌کنید که پاسخ آن سوال را به ذهن خود بسپارید و به آن توجه بیشتری کنید. خود را با یک آزمون کوچک قبل از مطالعه به چالش بکشید تا سطح یادگیری شما افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: تاثیر موسیقی بر یادگیری ! آیا برای مطالعه، موسیقی خوب است؟

یادگیری فعال چه مزایای دارد | پانسیون مطالعاتی لاپلاس در اصفهان
یادگیری فعال چه مزایای دارد | پانسیون مطالعاتی لاپلاس در اصفهان

یادگیری فعال چه مزایایی دارد؟

یادگیری فعال در زمان کنکور مزایای بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت. طبق تحقیقاتی که در کالج فناوری نیویورک پیرامون این موضوع انجام شده مشخص گردیده، زمانی که دانشجویان با استفاده از تکنیک یادگیری فعال در بحث‌های کلاسی شرکت می ‌کنند سطح یادگیری آنان افزایش می ‌یابد.

این تکنیک سبب فعال شدن شبکه‌های حسی و همچنین شناختی مغز شده و موجب می ‌شود که اطلاعات به خوبی در مغز شما ذخیره شوند. قطعاً به میزانی که شما بیشتر بتوانید مغز خود را با مطالب درگیر کنید، سطح یادگیری شما نیز بالاتر می ‌رود. تکنیک یادگیری فعال به عنوان یک روش بی‌نظیر برای پیشگیری از حواس پرتی و افزایش شوق و علاقه به مطالعه محسوب می ‌شود.

به عنوان مهمترین مزایای این تکنیک می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

آمادگی ‌موثر برای آزمون ها و امتحانات را بالا میبرد

این تکنیک به شما خواهد آموخت که از خواندن درس‌های خود نهایت لذت را ببرید. قطعاً زمانی که شما در طول ترم مطالعه موثری داشته باشید، در بلند مدت نیز به درس خواندن و یادگیری متعهد خواهید شد.

این نوع مطالعه موجب می‌ شود که شما بتوانید به صورت عمیق مباحث گوناگون را یاد بگیرید. با مرور مباحث تمامی آن‌ها برای شما یادآوری خواهد شد. این تکنیک به عنوان نوعی آموزش تندخوانی نیز به شمار می ‌رود، زیرا سبب استفاده از تکنیک‌هایی می ‌شود که شما بتوانید در بازه زمانی کوتاه قبل از امتحان سرعت مطالعه خود را افزایش دهید. با این روش قطعاً آمادگی شما برای شرکت در امتحانات و آزمون‌های گوناگون افزایش می ‌یابد.

بهتر شدن مهارت های ارتباطی و همکاری

همان طور که متوجه شدید دانش آموزان به واسطه کسب تجربه می ‌توانند در فرآیند یادگیری مشارکت کنند. تجربه از طریق شرکت کردن در فعالیت‌های گروهی به دست می ‌آید‌. زمانی که دانش‌آموزان بتوانند به صورت تیمی در کنار یکدیگر همکاری کنند، انجام پروژه‌های مختلف برای آنان آسان خواهد شد. در یک تیم گروهی هر دانش‌آموز باید نهایت تلاش خود را برای دستیابی به یک هدف مشترک به کار ‌بگیرد.

تقویت تفکر انتقادی و مهارت‌ های حل مسئله را افزایش میدهد

تفکر انتقادی در زمان مطالعه این امکان را برای شما فراهم خواهد کرد که بتوانید خارج از چهارچوب‌ها تفکر نمایید. این تکنیک توانایی حل مسئله را در دانش آموزان تقویت خواهد کرد و موجب می ‌شود که بتوانند در زمینه‌های گوناگون بهترین تصمیم گیری را داشته باشند.

کسانی که از مهارت تفکر انتقادی بسیار خوبی برخوردار هستند، قابلیت به چالش کشیدن مباحث گوناگون را دارند. قطعاً کسانی که از این تکنیک استفاده می ‌کنند در زمینه حل مسئله قوی ‌تر هستند.

افزایش مشارکت و انگیزه دانش آموزان در فرایند آموزشی

در کلاسی که استاد از تکنیک فعال استفاده می ‌کند، دانش‌آموزان اجازه نشستن به تنهایی را ندارند. در واقع دانش‌آموزان باید برای موضوعی که قرار است در کلاس بیان شود آماده گردند تا بتوانند در بحث‌های مربوط به آن شرکت کنند.

دانش‌آموزان باید مباحث مربوط به درس بعدی را بخوانند تا بتوانند از معلم خود سوال بپرسند و یا این که خودشان سوالاتی را طراحی نمایند. این که دانش‌آموزان برای مباحث جدید خود را آماده می‌ کنند سبب افزایش انگیزه دیگر افراد خواهد شد.

بیشتر بخوانید: از کجا بفهمیم به چه رشته ای علاقه داریم؟ + ۸ نوع تیپ شخصیتی کدام است؟

یادگیری غیر فعال چیست؟

برخلاف روش فعال که معلم بر کلاس نظارت دارد، در شیوه یادگیری غیر فعال معلم به طور کامل کلاس را کنترل خواهد کرد. در این روش معلم در آموزش دانش آموزان کاملاً فعال بوده و تمرین‌های مختلف را حل می کند.

در یادگیری غیر فعال تکالیف بیشتر از نوع رونویسی بوده و هدف نیز یاد دادن است. معلم به پرسش سوالات پاسخ داده و معلومات خود را به دانش‌‌آموزان منتقل می ‌کند. یادگیری طوطی وار است و شیوه تدریس معلم به صورت سخنرانی خواهد بود.

در این روش دانش‌آموزان به دیگران وابسته می ‌شوند. معمولاً مربی به دانش‌آموزان خود جزوه داده یا خلاصه نویسی می ‌کند. در یادگیری غیر فعال انباشته شدن اطلاعات در ذهن تقویت خواهد شد و ذهن دانش‌آموز نیز همانند یک صفحه عکاسی عمل می ‌کند.

در یادگیری فعال دانش‌آموزان در کلاس فعالیت زیادی دارند، اما در یادگیری غیر فعال میزان فعالیت دانش‌آموزان در مباحث گوناگون تقریباً نزدیک به صفر است.

نکاتی که باید در حین یادگیری فعال حتما انجام دهید چیست؟

در حین یادگیری فعال باید به برخی نکات مهم توجه داشته باشید. اکنون برخی از این نکات مهم را شرح خواهیم داد که شامل موارد زیر می‌ شود.

سوالات یادآوری را بنویسید

هنگامی که معلم تدریس یک مبحث جدید را آغاز می ‌کند، بهتر است که به جای نوشتن یادداشت و نشانه گذاری سوالات یادآوری را بنویسید. شما می‌ توانید در کنار عناوین جدید و و زیرتیترها کلماتی همچون چرا و چگونه را قرار دهید تا سوالات جدیدی را طرح نمایید.

توقف برای یادآوری فعال

یادآوری فعال در زمان کنکور | این روش بدین گونه است که شما باید مطلب مورد نظر را مطالعه کنید و سپس کتاب خود را بسته و سعی کنید که توضیحات خوانده شده را بیان نمایید. این روش توقف برای یادآوری فعال خوانده می ‌شود.

این روش تنها در هنگام خواندن کتاب مورد استفاده قرار نمی ‌گیرد و شما هنگام مشاهده ویدئو می ‌توانید آن را متوقف کرده و آن چه که یاد گرفته‌ اید را بازگو کنید.

پایان جلسه مطالعه مروری ‌کلی

یادآوری فعال در زمان کنکور| بعد از تمام شدن یک کتاب یا فصل و یا حتی ویدئو می ‌توانید آن‌ها را مرور کنید تا مطالب را فراموش ننمایید. در این روش شما با سطح یادگیری خود آشنا خواهید شد. اگر مطالب را به خوبی یاد گرفته باشید، می ‌توانید وقت کمتری را صرف مرور کردن آن‌ها کنید.

نقشه های ذهنی برای یادآوری فعال در نظر بگیرید

برای یادآوری فعال در زمان کنکور| این شیوه به روش کتاب بسته شباهت دارد‌. شما به یک‌ کاغذ و مداد نیاز خواهید داشت. موضوع اصلی درس را مرکز کاغذ بنویسید. هر چیزی را که به خاطر می آورید اطراف موضوع اصلی بنویسد و سپس آن‌ها را به هم متصل کنید.

با این روش علاوه بر این که سرعت یادگیری شما افزایش می یابد، موجب می شود که ارتباط میان مباحث مختلف را نیز به یاد بیاورید. این روش فقط به نوشتن متن محدود نشده و شما می توانید از تصاویر و عبارات مرتبط نیز استفاده نمایید. نقشه ذهنی به منظور ارتباط بین جملات کلمات مختلف ذهن شما را به چالش خواهد کشید‌.

طراحی تصاویر مربوط

همان طور که ‌می دانید در کتاب‌ها نمودار ها و جداول مهمی وجود دارد. شما می توانید جداول و نمودار ها را روی کاغذ ترسیم کنید‌. البته ‌بهتر ‌است که کتاب یا ویدئو را ببندید و پس از ترسیم و علامت گذاری کتاب را باز کنید. با این روش اطمینان می یابید که آیا عملکرد شما صحیح بوده است و یا خیر.

از یک دوست بخواهید که شما را امتحان کند و از شما آزمون بگیرد

از یک دوست بخواهید که سوالاتی را برای شما طرح کند و شما را با یک آزمون‌ به چالش بکشد. این روش به شما کمک خواهد که بدانید تا چه حد روی یک مسلط هستید.

با این روش آموزش و یادگیری برای شما سرگرم کننده  شده و به هیچ عنوان خسته نخواهید شد.‌ به منظور آماده شدن برای مصاحبه نیز می توانید از این روش استفاده نمایید.

جمع بندی

یادآوری فعال در زمان کنکور |در حال حاضر در بسیاری از نقاط جهان از تکنیک و یادآوری فعال استفاده می ‌کنند. این تکنیک سبب می ‌شود که دانش‌آموزان در کلاس درس کاملاً فعال باشند.

با توجه به مزایای منحصر به فرد این تکنیک، در بسیاری از مدارس اجرا می ‌شود. این تکنیک موجب می‌ شود که شما تمامی مباحثی که در گذشته فرا گرفته ‌اید را به خاطر بیاورید و در جهت رشد و پیشرفت خود گام مهمی را بردارید.

سوالات متداول

تکنیک یادآوری فعال به چه ‌معناست؟

در این تکنیک شما باید کتاب آموزشی مورد نظر را مطالعه کنید و یا ویدئو مربوطه را ببینید سپس درس خواندن را متوقف کرده و آن مطالب را مرور نمایید.

آیا تکنیک یادآوری فعال موجب بهبود روابط می‌شود؟

در پاسخ باید گفت بله یکی از مزایای این تکنیک بهبود مهارت‌های ارتباطی است، زیرا دانش‌آموزان در مباحث گروهی شرکت کرده و روابط خود را با دیگر افراد تقویت می‌ کنند.

 

خدمات لاپلاس را بیشتر بشناسید

شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به مشاوره تحصیلی و پانسیون مطالعاتی و پانسیون مطالعاتی در اصفهان و مشاوره انتخاب رشته و مشاوره کنکور با مشاوران ما در لاپلاس در تماس باشید.​​

نظر (2)

  1. ایهام

    سلام یک سوالی داشتم آیا این تکنیک یادآوری فعال موجب بهبود روابط می‌شود؟؟

    1. PEYMAN

      بله، تکنیک یادآوری فعال می‌تواند بهبود روابط را تسهیل کند. زمانی که شما به دقت به گفتگوها و تعاملات خود با دیگران توجه می‌کنید و اطلاعات مهم را به خاطر می‌آورید، این نشانه‌ای از احترام و توجه به دیگران است که می‌تواند روابط را تقویت کند. همچنین، این تکنیک می‌تواند کمک کند تا ارتباط شما با دیگران قوی‌تر و مؤثرتر شود، زیرا با یادآوری اطلاعات مهم و جزئیاتی که دیگران به شما گفته‌اند، نشان می‌دهید که به اوقات و تجربیات آنها اهمیت می‌دهید. به علاوه، این تکنیک می‌تواند از فراموشی و ابهام در ارتباطات پیشگیری کند و به ایجاد تفهیم و درک بهتری از نیازها و ترجیحات دیگران کمک کند.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *