پیش بارگذار اجومال

وبلاگ

راهنمای کامل برای انتخاب رشته تحصیلی نهم1402 به دهم1403- از تفکر تا تصمیم

مقالات آموزشی

راهنمای کامل برای انتخاب رشته تحصیلی نهم1402 به دهم1403- از تفکر تا تصمیم

5
(1)

چگونه گی انتخاب رشته پایه نهم به دهم تحصیلی

زمانی که نوجوانان باید انتخاب رشته کنند، باید بدانند که این انتخاب رشته تاثیر مهمی در آینده شغلی و تحصیلی آن‌ها خواهد داشت. اگر انتخاب رشته آگاهانه نباشد ممکن است انگیزه دانش‌آموز برای ادامه تحصیل از بین برود. دانش‌آموزانی که در مقطع نهم تحصیل می‌کنند، پس از پایان امتحان‌های خرداد باید رشته تحصیلی خود را برای ادامه تحصیل در مقطع دهم انتخاب کنند. در این انتخاب رشته نمرات دانش‌آموز در متوسطه اول و علاقه او اهمیت زیادی دارد. انتخاب رشته تحصیلی باید با دقت انجام شود. در واقع دانش‌آموزان و والدین باید در این زمینه از مشاوره و راهنمایی کارشناسان استفاده کنند.

چگونه برای پایه نهم انتخاب رشته کنیم؟

مشاورهسردرگمی در انتخاب رشته نهم و نداشتن اطلاعات کافی در این زمینه یکی از مشکلاتی است که دانش‌آموزان پایه نهم با آن مواجه هستند. چگونه انتخاب رشته کنیم؟ و یا این که چگونه انتخاب رشته کنیم پایه نهم را از جمله سوالاتی هستند که ذهن دانش‌آموزان را مشغول می‌کند.

به طور کلی انتخاب رشته دغدغه تعداد زیادی از دانش‌آموزان است. پس از تمام شدن پایه نهم، دانش‌آموز باید بر اساس نمراتی که به دست آورده‌، یکی از رشته‌های ریاضی، تجربی، علوم انسانی یا یکی از رشته‌های کاردانش و فنی حرفه ای را انتخاب کند.

برای انتخاب رشته باید دو نکته مهم در نظر گرفته شود. نکته اول این است که انتخاب رشته باید بر اساس علاقه دانش‌آموز انجام شود و نکته دوم این است که انتخاب رشته باید بر اساس توانایی و استعداد دانش‌آموز ‌باشد. برای انتخاب رشته درست و دقیق باید هر دو مورد علاقه و استعداد در نظر گرفته شود. انتخاب رشته نهم به دهم به صورت اینترنتی در سامانه انجام می‌شود. خیلی از دانش آموزان می گویند که تو انتخاب رشته موندم و نمی دانم چه کار کنم. پاسخ ما به این عزیزان این است که از مشاوره های رایگان موسسه استفاده کنند. مشاوران با تجربه می توانند در این زمینه کمک موثری داشته باشند.

حتما بخوانید:  راز شاگرد اولی ها! چگونه ممتاز کلاس و شاگرد اول شویم؟

زمان انتخاب رشته دبیرستان چه موقع است؟

زمان انتخاب رشته دبیرستان چه موقع است؟

زمان انتخاب رشته نهم از اواسط سال شروع می‌شود و تا شروع امتحانات نهایی خرداد ادامه پیدا می‌کند. پس از پایان یافتن امتحانات خرداد و همزمان با تکمیل و تایید فرم‌های هدایت تحصیلی انتخاب رشته به اتمام می‌رسد. پس از این که زمان انتخاب رشته توسط آموزش و پرورش اعلام شد دانش‌آموزان باید در مهلت تعیین شده به سایت انتخاب رشته مراجعه کنند و پس از درج اطلاعات لازم در فرم‌های هدایت تحصیلی، انتخاب رشته خود را تکمیل کنند.

نحوه دریافت فرم انتخاب رشته دبیرستان چگونه است؟

دانش‌آموزان مقطع نهم باید وارد سایت انتخاب رشته شوند و تمام بخش‌های نظرسنجی والدین، مشاوران، آزمون‌های رغبت و اولویت بندی را انجام دهند. آدرس سایت هدایت تحصیلی که دانش‌آموزان می‌توانند برای انتخاب رشته و پرسیدن سوالات مشاوره‌ای به آن مراجعه کنند my.medu.ir می‌باشد.

در این سایت دانش‌آموزان ابتدا باید اطلاعات لازم را وارد کنند تا بتوانند به پنل کاربری خود دسترسی پیدا کنند.  پس از وارد شدن به پنل کاربری، می‌توانند فرم‌های مربوط به هدایت تحصیلی و انتخاب رشته را دریافت کنند.

راهنمای انتخاب رشته دبیرستان

انتخاب رشته نهم به دهم نقش مهمی در سرنوشت دانش‌آموزان دارد. دانش‌آموزان از پایه هشتم تا پایان سال نهم فرصت دارند که برای انتخاب رشته نهم اقدامات لازم را انجام دهند. در این مدت باید با رشته‌ها و شغل‌هایی که زیر مجموعه آن‌ها هستند آشنا شوند تا بتوانند با آگاهی کامل رشته مورد نظر خود را انتخاب کنند. برای راهنمایی دانش‌آموزان به منظور انتخاب رشته، آزمون‌های هدایت تحصیلی در سایت انتخاب رشته برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده‌است. آزمون هدایت تحصیلی شامل دو دفترچه است.

در دفترچه شماره ۱ سوالاتی برای رغبت سنجی در نظر گرفته شده ‌است که تعداد این سوالات ۱۶۰ تا ۱۷۰ سوال می‌باشند. در دفترچه شماره ۲ برای اندازه‌گیری توانایی ادارک دانش‌آموزان ۱۶۰ الی ۱۷۰ سوال وجود دارد. اغلب سوالات جنبه رغبت سنجی و شخصیت شناسی دارند و دانش‌آموزان باید با دقت به این پرسش‌ها پاسخ دهند. مؤسساتی نیز وجود دارند که انتخاب رشته رایگان را به دانش‌آموزان ارائه می‌دهند.

 

بیشتر بخوانید :اهمیت مدیریت زمان در کنکور چیست؟

مشاوره انتخاب رشته دبیرستان

مشاوره انتخاب رشته دبیرستان

مشاوره انتخاب رشته دبیرستان سبب می‌شود که دانش‌آموزان با شرایط قبولی رشته‌های مختلف و موضوعات مهم در انتخاب رشته آشنا می‌شوند. مشاوران اطلاعات مفیدی در مورد فضای تحصیلی رشته‌های مختلف در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند. به علاوه مشاوره تحصیلی به دانش‌آموزان کمک می‌کند که رشته‌های دانشگاهی که زیر مجموعه رشته‌های دبیرستان هستند بیشتر بشناسند.

حتما بخوانید:  چگونه به جای نگرانی برای گذشته و آینده، در لحظه ی حال زندگی کنیم؟!

بنابراین مشاوره تحصیلی نه تنها در انتخاب رشته دبیرستان و دانشگاه تاثیر زیادی دارد بلکه در آینده شغلی افراد بسیار تاثیرگذار می‌باشد.در مشاوره انتخاب رشته نهم رایگان این امکان برای دانش‌آموزان فراهم شده ‌است که به صورت رایگان از دانش و تخصص مشاوران استفاده کنند.وانتخاب رشته درست به موفقیت در کنکور و مشاوره کنکور کمک به سزایی می کند.

سایت هدایت تحصیلی و انتخاب رشته نهم

انتخاب رشته یکی از تصمیم ‌های حیاتی و مهم است که باید با دقت انجام شود؛ زیرا آینده دانش‌آموزان به این انتخاب گره خورده‌است. در سال‌های گذشته سایت انتخاب رشته نهم، سایت همگام بود و فرم‌های هدایت تحصیلی نیز در این سایت قابل دریافت بودند.

اما هم اکنون با تغییراتی که آموزش و پرورش به وجود آورده‌است دانش‌آموزان می‌توانند با مراجعه به سایت my.medu.ir تمام مراحل انتخاب رشته خود را انجام دهند.

در سایت مذکور، دانش‌آموزان باید به سوالات دو آزمون رغبت و توانایی پاسخ دهند. نمراتی که دانش‌آموزان در این دو آزمون به دست می‌آورند بین ۱ تا ۵ می‌باشد. بر اساس نمره‌ای که دانش‌آموز در آزمون

رشته‌های مختلف به دست می‌آورد شانس پذیرفته شدن در آن رشته تعیین می‌شود. برای نمونه اگر در رشته‌ای نمره پایینی به دست آورد احتمال قبولی در آن رشته نیز کاهش می‌یابد.

مشاوره تحصیلی در انتخاب رشته نهم چه تاثیری دارد؟

تست آنلاین انتخاب رشته نهم چیست؟

تعداد زیادی از دانش‌آموزان دوره دوم دبیرستان از رشته انتخابی خود رضایت ندارند. این دانش‌آموزان نمی‌دانند که در آینده چه سرنوشتی خواهند داشت. بنابراین انگیزه کافی برای ادامه تحصیل ندارند. تست آنلاین انتخاب رشته نهم این فرصت را برای دانش‌آموز فراهم می‌کند تا با خصوصیات خود آشنا شود و علاقه و توانایی‌های‌اش را بشناسد. به طور کلی تست آنلاین انتخاب رشته با افزایش اطلاعات دانش‌آموز سبب می‌شود که دانش‌آموز انتخاب رشته‌ای آگاهانه و هدفمند داشته باشد.

جمع بندی

برای انتخاب رشته تحصیلی، استفاده از تجربیات مشاوران کمک زیادی به دانش‌آموزان می‌کند و نقش بسیار مهمی در تعیین آینده شغلی و تحصیلی دانش‌آموزان ایفا می‌کند.

سوالات متداول

مشاوره تحصیلی در انتخاب رشته نهم چه تاثیری دارد؟

مشاوره تحصیلی تاثیر زیادی روی نحوه انتخاب رشته دارد. از همین رو ممکن است روی سرنوشت دانش آموزی تاثیر مثبت زیادی داشته باشد.

زمان انتخاب رشته دبیرستان چه موقع است؟

زمان انتخاب رشته نهم از اواسط سال شروع می‌شود و تا شروع امتحانات نهایی خرداد ادامه پیدا می‌کند.

دانش‌آموزان برای انجام مراحل انتخاب رشته باید به چه سایتی مراجعه کنند؟

سایت هدایت تحصیلی my.medu.ir

 

شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به مشاوره تحصیلی و پانسیون مطالعاتی با مشاوران ما در لاپلاس در تماس باشید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

نظر (12)

  1. آذین

    من نتونستم با تست mbti انجام بدم
    چه تست های دیگه ای رو معرفی میکنید

  2. محمد امین ابراهیمی

    بهترین دبیرستان ها برای رشته های مختلف داخل اصفهان کدوما هستند؟

  3. رضا صالحی

    میتونید راجبه رشته های مختلف توضیح بدید
    من خودم میخوام برم کارو دانش ولی نمیدونم چه فرصت های شغلی ای داره؟

  4. محمد

    خیلی ممنون بابت مقاله مفیدتون
    میشه بگید یک مشاور خوب برای انتخاب رشته نهم به دهم از کجا باید پیدا کنم

    1. PEYMAN

      باسلام با شماره داخلی گروه آموزشی لاپلاس تماس بگیرید

      1. محمد

        میشه شماره رو بفرمایید

  5. علیرضا

    وقتتون بخیر
    کدوم یک از آزمون های شخصیت شناسی برای انتخاب رشته نهم به دهم بهترین نتیجه رو میده

    1. PEYMAN

      تست نوع شخصیت آن‌ها بر اساس شاخص تست مایرز-بریگز یا به اختصار، تست MBTI است.

      1. علیرضا

        چه تست های دیگه ای هست که کمک کنه؟

  6. متین

    مشاوره برای انتخاب رشته نهم به دهم به چه فاکتور هایی نیاز داره؟؟

    1. PEYMAN

      با سلام موارد مهمی از قبیل
      علاقه‌ها و استعدادها
      هدف‌ها و آرمان‌ها:

      تعیین اهداف شخصی و حرفه‌ای خود و اینکه چگونه انتخاب رشته به دستیابی به این اهداف کمک می‌کند.
      شرایط اقتصادی و اجتماعی:

      بررسی شرایط مالی خانواده و امکانات ارائه شده برای تحصیل.
      در نظر گرفتن شرایط اجتماعی و فرهنگی خانواده.
      مشاوره:

      مشاوره با معلمان، مشاوران تحصیلی یا افرادی که در زمینه‌های مختلف تجربه دارند.
      بررسی فرصت‌های شغلی:

      اطلاع از فرصت‌های شغلی در آینده بر اساس رشته‌های مختلف.
      بررسی برنامه‌های درسی:

      آشنایی با دروس و دروس اصلی هر رشته تحصیلی.
      ارزیابی اینکه آیا مواد درسی و سبک تدریس در رشته انتخابی با سلیقه و شیوه یادگیری شما هماهنگ است یا خیر.
      نقد و بررسی:

      مقایسه و بررسی رشته‌های مختلف به دقت و باز کردن انتخاب‌ها به دیگران.
      مسیرهای تحصیلی
      را در نظر میگیرند.

      1. متین

        میتونید رزومه مشاور های مجموعه خودتون رو بگید

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *