پیش بارگذار اجومال

وبلاگ

ضرایب کنکور انسانی چیست؟

مقالات آموزشی

ضرایب کنکور انسانی چیست؟

ضرایب کنکور انسانی

در این مقاله قصد داریم ضرایب کنکور انسانی را بررسی کنیم.همان طور که می دانیم سه گروه آزمایشی در کنکور سراسری برای رشته های نظری وجود دارند که یکی از آن ها رشته علوم انسانی است.گروه آزمایشی علوم انسانی نسبت به دو گروه دیگر ریاضی و تجربی داوطلبان کمتری دارد؛ زیرا اغلب افراد این رشته را یک رشته پیش پا افتاده می دانند و از ورود به آن سر باز می زنند؛

اما برخلاف باور افراد باید گفت که رشته علوم انسانی به نوبه خود یکی از بهترین رشته ها است که علاقمندان خاص خود را دارد و بیشتر کسانی که این رشته را برای تحصیل انتخاب می کنند، قصد دارند که در آینده به شغل معلمی مشغول شوند.

ضرایب دروس تخصصی علوم انسانی

 

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که می خواهید برای تحصیل رشته ادبیات و علوم انسانی را انتخاب کنید و کنکور این گروه آزمایشی را بدهید، به شما پیشنهاد می کنیم که برای آن که بتوانید در کنکور این گروه آزمایشی به موفقیت برسید و در رشته و دانشگاه دلخواه قبول شوید، باید از ضرایب دروس تخصصی علوم انسانی آگاه شوید که ما در این مقاله این ضرایب را برای هر درس در اختیارتان قرار می دهیم.

شاید بیشتر افراد از اهمیت ضرایب درسی این رشته اطلاعات کافی نداشته باشند و می توان این گونه گفت که در واقع ضرایبی که برای دروس در نظر گرفته می شود نشان دهنده میزان اهمیت درس ها در کنکور سراسری هستند و هر چقدر که دروس تخصصی ضریب بالاتری داشته باشند، از اهمیت بالایی در کنکور برخوردار می باشند و توسط آن ها قبولی در دانشگاه و رشته مدنظر میسر خواهد شد.

در سال جاری دو قانون توسط شورای عالی انقلاب به تصویب رسید که یکی از آن ها حذف دروس عمومی از کنکور بود و دیگری حذف زیر گروه ها.
با حذف دروس عمومی از گروه آزمایشی علوم انسانی، ضرایب این دروس هیچ تاثیری در کنکور سراسری ندارند و داوطلبان این گروه آزمایشی می بایست تنها به سوالات دروس تخصصی در دفترچه جواب دهند.

حذف زیر گروه ها نیز موجب شده است که تمامی رشته های ادبیات و علوم انسانی در یک گروه قرار بگیرند؛ اما ضریب برابری داشته باشند و این مسئله بدین معناست که با تغییر یک رشته یا انتخاب آن، هیچ تغییراتی در ضرایب دروس تخصصی اعمال نمی شود.

داوطلبان گروه انسانی در کنکور سراسری می بایست به سوالات ۸ درس تخصصی با ضرایب متفاوت پاسخ دهند و دروسی که دارای ضریب بالاتری هستند، نقش مهمی را در قبول شدن داوطلبان در رشته و دانشگاه دلخواه ایفا می کنند که این ۸ درس به همراه ضرایب به ذکر موارد زیر می باشند.

درس ضریب
ریاضی ۶
ادبیات ۸
اقتصاد ۲
عربی ۵
تاریخ و جغرافیا ۵
علوم اجتماعی ۵
فلسفه و منطق ۵
روانشناسی ۲

همان طور که می بینید بعد از درس زبان و ادبیات فارسی، درس ریاضی است که ضریب بالایی به آن اختصاص داده شده که داوطلبان این گروه آزمایشی متاسفانه به این درس و ضریبش هیچ توجهی ندارند و آن را مطالعه نمی کنند و همین موضوع موجب شده که در بیشتر مواقع داوطلب نتواند به نتایج دلخواه برسد.

پس همیشه سعی کنید برای شرکت در کنکور سراسری و رسیدن به نتایج دلخواه، مطالعات خود را بر مبنای ضرایب دروس تخصصی انجام دهید و درس هایی که ضریب بالایی دارند را بیشتر مطالعه نمایید.

همان طور که گفتیم، بیشتر داوطلبان به دنبال انتخاب شغل معلمی، رشته علوم انسانی را انتخاب می کنند که برای رسیدن به این هدف باید وارد دانشگاه فرهنگیان شوند و اقدام به تحصیل نمایند؛ حال برای برخی از افراد ممکن است این سوالاتی پیش آید که آیا برای ورود به دانشگاه فرهنگیان جدا از کنکور باید مراحل خاصی طی شود؟

 آیا ضریب دروس تخصصی در این باره تغییر می کنند؟

برای پاسخ به سوالات بالا باید گفت که متقاضیان گروه آزمایشی علوم انسانی می بایست پس از انتخاب رشته، دانشگاه فرهنگیان را که یکی از دانشگاه های خاص است را انتخاب کنند؛ اما در خصوص ضرایب درسی در این شرایط می توان گفت که ضریب دروس هیچ تغییری نمی کنند؛ اما باز هم متذکر می شویم برای آن که بتوانید وارد دانشگاه فرهنگیان شوید، باید به سوالات دروس تخصصی که ضریب بالایی دارند به نحوه صحیح پاسخ دهید؛ زیرا ضرایب بالای دروس نمره قبولی داوطلب را بالا خواهند برد.

به این نکته توجه داشته باشید، رتبه ای که داوطلبان باید برای ورود به دانشگاه فرهنگیان کسب کنند، تراز ۶۵۰۰ است و هرچه حد نمره قبولی افزایش یابد شانس ورود به دانشگاه فرهنگیان بیشتر می شود.

ضرایب دیگر کنکور ها:

ضرایب کنکور ریاضی

ضرایب کنکور تجربی

ضرایب کنکور هنر

ضرایب کنکور زبان

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *